Categories
Uncategorized

Kevyt juokseminen – järjetöntä vai palautumista edistävää?

Kevyt juokseminen – järjetöntä vai palautumista edistävää?

Kevyiden juoksulenkkien merkityksestä väitellään yhä juoksupiireissä

Ilmiö on yleinen kaiken tasoisilla juoksijoilla ja kuntoilijoilla. Helppoja lenkkejä ei malteta juosta kevyesti. Väsymyksen kasvaessa juoksuharjoittelu vaikeutuu, jolloin myös nopea juoksu ja tehotreenit kärsivät eikä treenistä palautuminenkaan toimi.

Rennon reippaassa juoksussa lähellä aerobista kynnystä askel rullaa mukavasti. Jos sillä alueella juostaan päivästä toiseen tai juostaan hiemankin liian kovaa, rasitusta kertyy vaivihkaa liikaa. Elimistö kuormittuu koko ajan lisää, vaikka peruskestävyyslenkkien tarkoitus on rakentaa elimistöä ja varmistaa palautuminen. Välillä on kuitenkin juostava todella hiljaa, jotta joskus voi juosta kovaa. Myös huippukunto kypsyy vasta palauttavien lenkkien avulla.

Kunto- ja kilpajuoksijoita pitkään valmentanut ja fysiologiaa opettava Mika Asikainen kertoo harjoittelun tärkeimmistä vaikutuksista:

– Peruskestävyys on puhtaasti aerobista harjoittelua. Elimistö huuhtelee maitohappoa pois lihaksista. Lihasten hiusverisuonisto tihenee ja rasvojen käyttökyky kehittyy. Tietysti edellyttäen, että liikutaan riittävän pitkään yhtäjaksoisesti. Todella kevyt rasitus on myös vähänkään enemmän harjoitelleelle ennen kaikkea palauttavaa.

– Itse olen käyttänyt joskus huumorimielellä termiä perimmäinen kestävyys peruskestävyyden sijaan, Kärkkäinen kertoo.

Kevyt juoksu palauttaa myös hermostoa kovan rasituksen jälkeen. Silloin harjoitus ei saa kuitenkaan olla liian pitkä, ettei uuvuttavaa kuormitusta kerry liikaa.