Categories
Uncategorized

Nuku enemmän – näin se parantaa suorituskykyäsi juoksijana

Hyvin nukkumisen pitäisi olla luonnollista, eikö? Silti monet meistä tuntevat itsensä väsyneiksi suurimman osan viikosta. Tässä artikkelissa haluan jakaa joitain vinkkejä, joiden avulla voit parantaa juoksua ja yleistä elämänlaatuasi.

Arvosta itseäsi

Sinun on hyväksyttävä tämä yksinkertainen tosiasia, muuten seuraavat vinkit ovat täysin hyödyttömiä. Mitä raskaampaa elämäsi on, sitä enemmän sinun on keskityttävä uneen ja toipumiseen sekä palautumiseen. Aloita tekemällä elämäntapavalintoja, jotka edesauttavat lepo- ja toipumistarpeitasi. Joillekin tämä saattaa valitettavasti tarkoittaa jopa työpaikan etsimistä.

Paranna unesi laatua

Nuku vähintään 30 minuuttia tai tunti enemmän joka ilta. Tulet nopeasti huomaamaan eron jopa jo seuraavana päivänä. Tulet myös tuntemaan olosi paljon paremmaksi. Ne urheilijat, jotka toimivat näin toipuvat paljon nopeammin.

Ei ole olemassa helpompaa ja nopeampaa tapaa parantaa terveyttäsi ja suorituskykyäsi kuin unen avulla. Pidä siis pääsi tyynyllä vielä yksi tunti joka. Sinun ei tarvitse hikoilla lainkaan!

Tiedä milloin sinun tulee pitää treenitaukoa

Tunne kehosi ja älä harjoittele, jos et ole palautunut tai voit pahoin. Monet huippu-urheilijat tietävät ja voivat tuntea oman kehonsa tilanteen. Tämä on tärkeä taito. Jos et ole toipunut hyvin edellisen päivän harjoittelusta, harkitse harjoittelun keventämistä tai ohittamista ja lisää palautumisharjoitteita kovan työn sijaan.

Tee oikeita valintoja

Ylläpidä terveellistä elämäntapaa ja harjoittele säännöllisesti. Tämä vaatii oikeiden valintojen tekemistä joka päivä eikä tälle ole olemassa mitään ihmelääkettä.

Löydä oikea rytmi

Nukkumisessa on kyse ennen kaikkea rytmistä ja vauhdista. Valppautesi tulisi olla korkea aamulla ja matala illalla. Tämä on oikea tasapaino – yritä siis hallita valppauttasi.

Vältä myöhäistä työskentelyä tietokoneiden parissa tai urheilua iltaisin. Pyri rentoutumaan iltaisin sen sijasta. Voit vaikka valita jonkin hotellit Hesinki, jos sinulla on vaikeuksia levätä kotona.