Categories
Uncategorized

Proteiinipitoista ravintoa juoksemisen tueksi

Proteiinipitoista ravintoa juoksemisen tueksi

Urheillessa, kuten muutakin rankkaa liikuntaa harrastaessa pitää muistaa tarpeellisten ravintoaineiden saanti, jotta jaksat jatkaa ja lihakset pysyvät kunnossa. Hiilihydraateista puhutaan paljon, jotta jaksaa urheilla, mutta myös proteiini on muistettava, jotta lihasten pitkäkestoisesta jaksamisesta pidetään huolta. Proteiinin saannilla lihasten voiman ylläpito ja kasvaminen voidaan varmistaa ja pystyt kehittymään lajissasi. 

Proteiinipitoiset ruoat ja juomat ovat onneksi helposti saatavilla, mutta kaupan valmisratkaisuihin on pitkässä juoksussa helppo kyllästyä. Mitä jos siis tekisit itse ravintorikasta ja proteiinipitoista ruokaa helposti kotona? Se ei ole niin vaikeaa ja monimutkaista, kuin aluksi voisi kuvitella, vaan voit tehdä herkullista, ravintorikasta ja maukasta ruokaa harjoittelun tueksi myös kotonasi. 

Ruoanlaitto on aikaa vievää puuhaa, mutta voit minimoida ajan, joka sinun itse pitää käyttää ruoan laiton parissa työskentelyyn hyvinkin simppelejä keinoja käyttämällä. Maukkaan ja runsasproteiinisen pihvin ei ole pakko maistua aina samalta, vaan mitä jos kokeilisit miltä maistuisi Sous vide pihvi? Näin voisit kypsentää maukkaan aterian vaivattomasti, samalla esimerkiksi urheiluvaatteitasi pesten tai tehden eväitä. 

Monikäyttöiset apuvälineet ovat kannattava valinta

Kun teet ruokia, kannattaa jo apuvälineitä hankkiessa kiinnittää huomiota laadukkuuteen, pitkäikäisyyteen ja monikäyttöisyyteen. Näin varmistat ruokaa laittaessa onnistuvasi ja välineet sopivat niihin tarkoituksiin, joihin niitä olet käyttämässä. 

Hyvinä esimerkkeinä voin mainita Fiskars sakset, jotka ovat laadukkaat, monikäyttäiset, pitkäikäiset ja kestävät terävinä hyvin pitkään. Saksien terottamista tarvitaan harvoin, mutta kun sen aika tulee, ne voi teroittaa samalla veitsenteroittimella, kuin keittiöveitset.

Laadukas juustohöylä sopii moniin eri käyttötarkoituksiin juuston höyläämisen lisäksi. Voit nopeasti leikata esimerkiksi kurkusta tai kesäkurpitsasta suikaleita. Kesäkurpitsasta saa helposti pitkittäissuunnassa lasagneen pastalevyjä korvaavia kasvislevyjä, joilla kevennät hiilihydraattien saantia ja kasvatat päivittäin syötyjen kasvisten määrää helposti.