Categories
Uncategorized

Palauttavan unen varmistaminen

Aktiiviselle liikkujalle on todella tärkeää palautua kunnolla ja palautuminen tarkoittaa lähes aina nukkumista. Nukkuminen on siis tärkein keino palautua, mistä tahansa suorituksesta ja se onnistuu kun oman makuuhuoneen varustus on kunnossa. Silloin voi varmistua siitä, että lepo on onnistunutta ja aamulla huomaa olevan energisempi. Kerromme, miten sinä voit helposti tehdä omasta makuuhuoneesta paikan, jossa voit palautua kunnolla omista harrastuksista.

Ensimmäiseksi kannattaa aloittaa sängystä. Sänkyyn kannattaa oikeasti panostaa, koska siinä vietetään suurin osa elämästä. Masku on kalusteliike, josta voit löytää itsellesi sängyn, jossa saa kunnon yöunet. Sänkyyn kannattaa myös hankkia hyvät liinavaatteet, jotka hengittävät. Esimerkiksi pellava on hyvä materiaali, joka hengittää ja pellavasta valmistetuissa liinavaatteissa ei hikoile mutta pysyy silti lämpimänä. Lisäksi tärkeä asia on tyyny, joita on saatavilla paljon erilaisia. Ei kannata hankkia enää halpaa tyynyä, joka ei tue, vaan on suositeltavaa ostaa tyyny joka tukee omaa kehoa juuri oikealla tavalla. Tällaisia tyynyjä saa huonekaluliikkeistä.

Kun sänky ja varusteet ovat valmiina on mietittävä makuuhuoneen varustusta. Makuuhuone on hyvä olla viileämpi kuin muut tilat, koska viileässä nukkuu huomattavasti paremmin. Talvella kannattaa makuuhuoneen patterien lämpötilaa pienentää muita huoneita alemmaksi ja kesällä kannattaa viilentää huonetta ilmastoinnilla. Jos ei omista ilmastointia apuna voi käyttää pimennysverhoa. Pitämällä pimennysverhoa suojana päivällä, ei makuuhuone lämpene niin paljon kun auringon valo ei pääse huoneeseen sisälle. Makuuhuoneen sisustus ja värimaailma kannattaa valita rauhoittavista väreistä. Liian räikeä värit eivät rauhoita ja siksi voi helposti maalata seinät lempeillä väreillä, jotka tuovat rauhaa makuuhuoneeseen. Muista myös poistaa makuuhuoneesta kaikki häiritsevät tekijät kuten televisio ja radio. Makuuhuoneessa nukutaan ja rauhoitutaan ja sinne kannattaa suunnata hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa, jotta saa kehon valmistautumaan nukkumista varten.