Categories
Uncategorized

Rentouttava tila venyttelylle ja palautumiselle

Tavoitteelliselle juoksun harrastajalle on erityisen tärkeää muistaa myös kehonhuolto ja palautuminen, jotta kroppa jaksaa pysyä liikkeessä vielä jatkossakin. Kaikilla ei ole kodeissaan tilaa varsinaiselle venyttelystudiolle, mutta kehonhuollolle on silti mukavaa pyrkiä omistamaan edes yksi rauhallinen nurkkaus, josta löytyy kaikki tarvittava.

Nurkkauksen on hyvä olla viihtyisä ja mielellään mahdollisimman kaukana muista häiriöistä, jotta kehon lisäksi myös mieli saa hetken levätä. Suoraan television eteen sitä siis ei kannata suunnitella, vaikka ajatus tv:n katselusta venyttelyn aikana saattaakin olla houkutteleva. Venyttelyyn kannattaa tässä suhtautua miellyttävänä ja hyvinvointia edistävänä asiana, ei niinkään pakollisena velvoitteena joka tulee väistämättä juoksuharrastuksen kylkiäisenä.

Tila voi olla melko pelkistetty. Esimerkiksi masku myy paljon tyylikkäitä mattoja ja muita kodin sisustuksen tarpeita, joita voi tässäkin hyödyntää. Tee tilasta oman näköisesi niin, että sen käyttö on juuri sinulle houkuttelevaa.

Varaa tilaan myös hyvä ja laadukas joogamatto, vaahtomuovirulla tai pari ja mahdollisesti esimerkiksi tennispalloja, joiden avulla jumissa olevia kehonosia on helppo hieroa. On makuasua venytteletkö mieluummin hiljaisuudessa omiin ajatuksiisi uppoutuneena, vai kannattaako tilaan sijoittaa myös jokin soitin, jolla voit kuunnella rauhoittavaa musiikkia tai luontoääniä. Älä kuitenkaan kuuntele mitään, mikä vaatii liikaa keskittymistä. On hyvä jos mielesi pääsee harhailemaan vapaasti. Vettä olisi hyvä olla saatavilla, sillä vaikkei kehonhuoltoa pitäisikään varsinaisena urheiluna, ei sitä kannata myöskään väheksyä: venytellessäkin voi tulla ikään kuin huomaamatta hiki.

Kehonhuolto kannattaa juoksijana ottaa osaksi rutiinia. Se ehkäisee ylikunnon ja kaikenlaisten lihasjumien mahdollisuutta. Sitä voi hyvin käyttää myös päivittäisenä rentoutumishetkenä, jollaista me kaikki tarvitsisimme.