Categories
Uncategorized

Terveellinen lounas

Pitkän matkan tai -ajan juoksijoille ruoka ja syöminen on supertärkeää optimaalisen juoksukunnon tavoittelussa. Kun kyseessä on tavoitteellinen urheilu ja kisailu, kannattaa kehon ja mielen suorituskykyä pyrkiä parantamaan mahdollisimman monilla eri tavoilla. Tasapainoinen ruokavalio on yksi tavoista, joilla saat juoksukuntoasi parannettua ja nipistettyä tavoiteajastasi muutaman minuutin pois. Nappaa alta parhaat vinkit tukemaan tavoitteellista urheilua!

Lounas on usein päivän ruokailuista se, jonka nauttimiseen ei jää liiemmin aikaa. Lounas syödään työ- tai koulupäivän lomassa eikä aikaa syömiseen välttämättä ole kovinkaan paljon. Houkuttelevinta oliskin hakea helppoa pikaruokaa tai napsia vaikkapa keksejä nälkää viivyttääkseen. Pikaruoka on toki hyvä valinta silloin tällöin, mutta jokapäiväiseksi tavaksi sitä ei kannata ottaa. Keksien napsiminen ei myöskään auta asiaa, vaan siirtää nälkää iltaan, jolloin tulee helposti syötyä liikaa. Jos sinulle on tarjolla työpaikka- tai kouluruokailu, kannattaa sitä ehdottomasti hyödyntää! 

Ruokalassa voit koostaa tarjolla olevista aineksista terveellisen ateria. Myös monet ravintolat ovat heränneet lounasruokailijoiden toiveeseen terveellisistä aterioista. Esimerkiksi terveellinen lounas helsinki alueella löytyy usein vaivatta ja tarjontaa on paljon.
Lounas kannattaa koostaa terveellisesti ja monipuolisesti, oli se sitten ruokalan antimista koottu tai kotona kokattu. Lounaaseen kannattaa sisällyttää kasviksia, hyvä proteiininlähde, esimerkiksi kana tai kala, terveellistä rasvaa esimerkiksi avokadon muodossa ja täysjyvätuotetta hiilihydraatin lähteenä. Esimerkiksi siis täysjyväpastaan tehty kanasalaatti, jossa on avokadoa, olisi esimerkki täydellisestä lounaasta. Variaatioita löytyy loputtomiin, esimerkiksi täysjyväleipä, jonka välissä on kasviksia, lohta ja avokadoa.

Hyvä lounas pitää nälän poissa ja verensokerin tasaisena pitkälle iltapäivään. Välipalaksi voi napata esimerkiksi hedelmän ja jugurtin, jonka voimin jaksaa illalliselle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *