Juoksutapahtumiin valmistautuminen

Juoksutapahtumiin valmistautuminen

Suomi on juoksijoiden maa. Luontomme tarjoaa upeita maisemia, joiden halki juostessa ajantaju katoaa ja on helppo keskittyä juoksemiseen. Moni juoksija pyrkii saavuttamaan omia tavoitteitaan juoksemalla aikaa vastaan. Toisille juoksu on tapa rentoutua, laittaa aivot narikkaan ja lähteä juoksulenkille. Kuulutpa sitten kumpaan tahansa ryhmään, erilaisiin juoksutapahtumiin osallistuminen on mahtava elämys, joka jokaisen juoksijan kannattaa kokea.
Juoksutapahtumiin ei kuitenkaan kannata lähteä aivan kylmiltään. Pidemmän matkan juoksuun valmistautuminen kannattaa aloittaa ajoissa. Neuvoja juoksutreeniin löydät monista juoksuoppaista, -sovelluksista tai -lehdistä. Jos koet tarvitsevasi enemmän tukea, kannattaa miettiä, olisiko personal trainerin hankkimisesta hyötyä sinulle. Loukkaantumisriskejä välttääksesi sinun kannattaa valmistautua juoksuun mahdollisimman

Juoksutapahtumia on ympäri Suomen. Kesällä juoksukausi on toki kovimmillaan, joten siitä kannattaa ottaa kaikki irti. Kun suunnittelet osallistumista Helsinki City Runille, muista varata hotelli helsingissä ajoissa. Jotkut hotellit vuokraavat polkupyöriä, joilla voit liikkua ympäri kaupunkia. Tärkeää on myös selvittää, onko aamiaistarjoilu hotellissa sinulle sopivaan aikaan, jotta olet parhaimmillasi juoksutapahtumassa.
Juostessa kuluu paljon energiaa, joten tankkauksesta kannattaa pitää huolta myös aamiaisen jälkeen. Erilaiset välipalapatukat, pähkinät ja hedelmät kulkevat hyvin mukana, ja niitä on helppo napostella kesken päivää. Vesipullo on ehdoton jokaisella juoksijalla kesähelteillä, mutta kannattaa myös harkita urheilujuomien käyttöä. Niissä on tärkeitä mineraali- ja hivenaineita, joita juoksija tarvitsee suorituksensa aikana ja jälkeen. Juoksemisen jälkeen on tärkeää palauttaa hiilihydraattivarastot ja nauttia tukeva illallinen, vaikka hyvässä ravintolassa.
Muita juoksutapatumassa onnistumisen kannalta tärkeitä tekijöitä ovat hyvät juoksukengät ja muut juoksuvaatteet, kylmägeeli ja muut tykötarpeet siltä varalta, että juostessa teloo itsensä. Juoksutapahtumissa on paikalla päivystävät ensiaputyöntekijät, jotka auttavat hädän tullen. On tärkeää muistaa myös lepo ja palautuminen juoksemisen jälkeen ja seuraavana päivänä.