Kesä on loistavaa aikaa kiertää erilaisia kohteita juosten

Kesä on loistavaa aikaa kiertää erilaisia kohteita juosten

Kesä on ylivoimaisesti parasta aikaa juosta, koska säät ovat yleensä hyvät ja paikat joissa juosta ovat hyvässä kunnossa. Juokseminen onkin yksi parhaista harrastuksista, koska se ei vaadi hirveitä panostuksia välineisiin ja näin ollen on mahdollista lähes kaikille. Juoksemisen avulla onkin helppo kohottaa kuntoa ja erilaisia juoksutekniikoita harjoittelemalla voi parantaa erilaisia lihasvaivoja ja jumeja.

Matkusta erilaisten juoksukohteiden ääreen

Suomi on täynnä hyviä paikkoja juoksemiselle. Erilaisia kaupunki- ja luontokohteita, joissa juokseminen on mahdollista, on tuhansittain, joten se mahdollista juoksemisen juuri sellaisessa ympäristössä, mistä eniten pitää. Kaupungeissa juokseminen antaa mahdollisuuden erilaisten reittien käyttämiselle ja taas luontokohteet mahdollistavat nousujen ja laskujen, sekä pehmeällä pohjalla paremman otteen jaloille. Moni suosiikin ”paljasjalkakenkiä”, joiden avulla juokseminen maastossa tuntuu melkein samalta, kuin paljain jaloin juoksemalla. 


Matkustaminen ja ennen kaikkea majoittautuminen hyvien juoksureittien yhteyteen on onneksi helppoa, koska moni majoitus Helsingissä ja muualla Suomessa tarjoaa helposti saavutettavat juoksukohteet lähellään. Onneksi nykyaikana Internetin hakukoneilla on helppo etsiä kohteita, joita muut pitävät hyvinä juoksemiseen.

Muista oikeanlainen nesteytys

Juostessa pidempiä matkoja ja varsinkin kuumalla kelillä on hyvä muistaa juoda tarpeeksi. Kuumassa ja varsinkin urheillessa hikoillaan paljon ja korvaavaa nesteytystä on tarpeellista saada, jotta elimistö toimii oikein. Muista juoda ennen kuin jano yllättää, sillä janon tullessa on jo jonkinlainen vaje kehon nesteytyksessä ja jano onkin jo hälytysmerkki.

Hikoillessa varsinkin suoloista saattaa tulla puutetta ja onkin erittäin tärkeää saada tarpeeksi kivennäis- ja hivenaineita korvaamaan menetettyjä. Pahimmassa tapauksessa juokseminen voi katketa siihen paikkaan ja tulla pahoja terveysongelmia. Olekin siis tarkkana ja muista oikeanlainen nesteytys, jotta saat aikaan parhaimman mahdollisen suorituksen.