Panosta palautumiseen

Panosta palautumiseen

Juoksijan keholle palautuminen on ehdottoman ja ensiarvoisen tärkeää. Juoksijat tietävät, että jalkojen monet eri lihakset ovat kovilla juoksusuorituksen aikana ja ne ottavat oman aikansa palautuakseen: toisinaan tuntuu siltä, että pienimmillä lihaksilla kesää kauiten aikaa palautua. Siksi on tärkeää pitää juoksuharjoittelussa ja -kisoissa maltti mukana ja mielessä se tosiasia, että hyvä palautuminen on urheilijalle yhtä tärkeässä asemassa kehittymisen kannalta kuin itse harjoittelukin.

Tärkeintä on muistaa, että juoksuharjoittelussa vähemmän on enemmän. Jalkalihaksiaan ei kannata missään mielessä polttaa maitohapoille asti, sillä se hidastaa treenisuunnitelmia, jos kramppeja tai muita lihasjäykkyyksiä alkaa ilmetä treenien jälkeen. Kun lihakset saavat lepoa ja sopivasti venyttelyä, ne jaksavat juosta pidemmälle ja nopeammin. Lihashuoltoa varten voi hankkia erilaisia palloja, lihasvasaroita ja rullia, jotka helpottavat kalvojen ja jänteiden avaamista. Tällaisia apuvälineitä löytyy usein urheiluvälineitä myyvistä liikkeistä, supermarketeista ja nettikaupoista, jotka myyvät urheiluun liittyviä tarvikkeita.

Lepo on tärkeää. Toisinaan pehmeä sohva, hyvä tv-sarja ja lasi viiniä on juuri oikea yhdistelmä sen sijaan, että lähtisi väkisin lenkille. Omaa kehoaan kannattaa kuunnella herkällä korvalla ja panna merkille sen pienetkin vihjeet. Ruokavalion suhteen on tärkeää tehdä hyviä valintoja pitkällä tähtäimellä, mutta herkuttelu on silloin tällöin aivan oikeutettua. Kannattaa pitääkin mielessä 80-20-sääntö: kun 80 % ajasta tekee terveellisiä valintoja, voi 20 % valinnoista perustua mielitekoihin ja houkutuksiin. Tällöin suurimman osan ajasta valinnat ovat kuitenkin terveellisiä, juoksijan elämäntapoja edistäviä valintoja, eikä 20 % vielä näy pitkässä juoksussa niin paljoa, että se haittaisi kehittymistä.

Toivon, että nämä vinkit auttavat sinua juoksijana saavuttamaan parempia tuloksia juoksun suhteen ja nauttimaan myös muusta elämästä!