Polkujuoksu parantaa fysiikkaa

Polkujuoksu parantaa fysiikkaa

Oletko kyllästynyt juoksemaan maantiellä tai oletko vasta aloittamassa juoksuharrastusta? Vaihtoehtoja on monia mutta jos et vielä tiedä mistä aloittaisit niin voit kokeilla polkujuoksua. Polkujuoksu on metsässä tapahtuu juoksua, joka sopii niin aloittelijalle kuin myös kokeneelle juoksijalle. Polkujuoksussa on myös monia etuja, joiden takia sen aloittaminen on hyödyllistä ja helpottaa esimerkiksi maantiellä juoksemisen aloittamista.

Polkujuoksu on erilaista kuin normaali juoksu esimerkiksi asfaltilla. Polulla juokseminen vaatii jaloilta erilaista tuntumaan ja myös juoksijan keskittymiskyky on eri tavalla käytössä. Polulla juostessa on keskityttävä myös siihen mihin jalkansa asettaa, koska metsä ja polut ovat täynnä kantoja, kiviä ja muita esteitä. Lisäksi maasto voi olla hyvinkin liukas, joten kunnon kenkien hankkiminen metsään on järkevää. Saatavilla on erityisesti polkujuoksuun suunniteltuja kenkiä ,jossa on normaalia enemmän pitoa.

Polkujuoksu parantaa hyvin jalkojen fysiikkaa ja polkujuoksun aikana on useat eri lihakset jaloissa käytössä. Näitä lihaksia ei tavallisesti tule käytettyä silloin kun juostaan maantiellä. Tämän takia polkujuoksu parantaa myös jalkojen tukilihaksia ja tekee juoksemisesta parempaa myös maantiellä. Epätasainen maasto haastaa jalkojen lihaksia ja ne kehittyvät nopeasti vaikka polkujuoksu olisi hyvin kevyttä. Vauhtia ei myöskään metsässä tarvitse koska keskittyminen ja haastavuus nostaa sykkeen nopeasti ylös. Myös epätasaisuus, mäet ja muut esteen tekevät siitä huomattavasti haastavampaa. Tällä tavalla pienikin maastolenkki voi saada hien valumaan kunnolla.

Polulla ei myöskään tule aika pitkäksi, koska maisema vaihtuu koko ajan ja lisäksi monesti on tarjolla upeita maisemia, jos metsässä nousee esimerkiksi rinteen huipulle katselemaan näkymiä. Metsän pinta ja on myös pehmeämpää ja verrattuna maantiellä juoksemiseen se saattaa olla aloittelijalle paljon mukavamman tuntuinen. Käy siis ehdottomasti ensin koittamassa polkujuoksua, jos et ole vielä aloittanut uutta juoksuharrastusta.