Tankit täynnä maratonille

Tankit täynnä maratonille

Monet ihmiset ovat innostuneita testaamaan rajojaan maratonilla, mutta pitkään kestävyyssuoritukseen kannattaa lähteä hyvin valmistautuneena. Harjoituskilometrit auttavat jaksamaan. Matkalla energiavarastot uhkaavat kuitenkin käydä vähiin, vaikka niitä täydentäisikin reitin huoltopisteillä. Matkalle onkin syytä lähteä lihakset mahdollisimman täynnä energiaa. 

Ennen maratonia

Glykogeenivarastojen täyttäminen hiilihydraattipainotteisella ruokavaliolla kuuluu maratonvalmistautumiseen. Rankat tyhjennysharjoitukset kuuluvat menneisyyteen ja hyvään valmistautumiseen riittää vain pari päivää kestävä hiilihydraattitankkaus.

– Nykytiedon mukaan hiilihydraattipainotteinen ruokavalio ja harjoituksen keventäminen riittävät energiavaraston täyttämiseen

kertoo ravitsemusterapeutti Anni Kivisalo Terveystalosta.


Tankkaus aloitetaan muutamaa päivää ennen maratonia. Hiilihydraattitankkauksen aikana jopa 70 prosenttia energiasta tulee hiilihydraateista. Tankkauksen aikana syödään runsaasti esimerkiksi hiilihydraattipitoista pastaa, riisiä, leipää, tuoremehua ja maltodekstriinivalmisteita.

Viimeisenä päivänä ennen maratonia kannattaa vähentää hiilihydraatteja ja syödä normaalisti, sillä nestettä kehoon keräävät hiilihydraatit aiheuttavat turvotusta. Olo lähtöviivalla on parempi, jos hiilihydraattitankkauksen lopettaa ajoissa ja muistaa nauttia riittävästi nestettä.